pedagogika
Użytkownik
Czy ktoś wie kiedy będzie zaliczenie z psychologii i w jakiej formie??
Offline
Użytkownik
czy może ktoś podać pytania jakie będą na zaliczeniu mam tylko 3 a miało być podobno 5
Offline
1) Przedmiot i podmiot-psychologia społeczna
2) Cechy i funkcje stereotypów( co to jest, cechy, funkcje)
3) Jak się ma stereotyp do uprzedzeń (związek)
4) Jak można zmienić stereotypy, jak można na nie wpłynąć
5) Przedmiot psychologii zachowań konsumenckich
6) Błędy w myśleniu o zachowaniach konsumenckich- opisać je
Offline
Użytkownik
Dziękuję:)
Offline
Użytkownik
taaaaaaaaaaak ;-)
Offline
troche późno, ale może ktoś jeszcze nie ma
Przedmiot i podmiot psychologii społecznej
Psychologia społeczna to naukowe badanie tego, jak ludzie wpływają na przekonania, uczucia i zachowania innych ludzi
Dotyczy rzeczywistych problemów każdego z nas jako jednostki oraz społeczeństwa jako całości
Odpowiada na pytanie, kim jest człowiek
Stara się odpowiedzieć na pytania: jak to co jedni robią, myślą i odczuwają wpływa na innych Zajmuje się wpływem społecznym
Nauka zajmująca się badaniem procesów psychicznych i zachowań ludzi znajdujących się w sytuacjach społecznych
Bada to, co dzieje się w sercach i umysłach ludzi. Mimo wielu różnic przykłady mają jedną cechę wspólną: zjawisko nazywane wpływem społecznym.
Przedmiot psychologii społecznej
Wiedza o człowieku i społeczeństwie
Wizerunek siebie
Postrzeganie ludzi
Komunikacja
Perswazja
Postawa człowieka
Wartości, zależności, normy
Grupy społeczne
Relacjami międzygrupowe
Przewodnictwo
Różnice płci
Agresja
Miłość
Konflikty
Cechy i funkcje stereotypów ( co to jest, cechy i funkcje)
Stereotypy- Poznawcza reprezentacja grupy społecznej lub kategorii;
skojarzenie cech (i emocji) z członkami danej grupy lub kategorii
Cechy stereotypów:
Poznawczy charakter:
Ubóstwo treści, uproszczenie
Treści mogą dotyczyć cech, typowego wyglądu, zachowań, preferowanych przez grupę celów, ich wpływu na innych ludzi itp.
Silne zabarwienie afektywne:
Emocje (głównie negatywne) stanowią trwałe oznakowanie towarzyszące treści kategorii. Nawet pozytywne emocje mogą mieć konsekwencje negatywne.
Generalizacja treści:
Przypisywanie cech wszystkim członkom grupy (apersonalne postrzeganie członków grupy) Mała wariancja egzemplarzy („oni wszyscy są tacy sami”)
Sztywność i trwałość :
Nie są podatne na zmiany Aktywna obrona przed zmianą (obronność percepcyjna, treści silnie związane z afektem)
Subiektywna pewność:
Duża pewność co do trafności sądów stereotypowych
Społeczny charakter:
Dotyczą grup, tworzą się i utrzymują się w grupie i dzięki grupie, Stereotypy kulturowe (podzielane w danej kulturze) i indywidualne
Trafność: „ziarno prawdy”:
Mogą być trafne (opisują rzeczywiste różnice między grupami) Nietrafność: przesadne natężenie cech, nietrafne przypisywanie cech każdemu członkowi grupy, niezmienność mimo zmian na poziomie grupy
Funkcje stereotypów
Ekonomizacja procesów poznawczych:
Selekcja i redukcja nadmiaru informacji
Uzupełnianie deficytu informacji
Dostarczanie poczucia bezpieczeństwa:
Poznawcza kontrola nad światem Przewidywalność zachowań obiektów
stereotypizowanych
Funkcje komunikacyjne :
Posiadanie wspólnych stereotypów w grupie ułatwia komunikację.
Funkcje manipulacyjne:
W komunikatach perswazyjnych, w reklamie, propagandzie
Usprawiedliwianie własnych zachowań,
zachowań własnej grupy i systemu społecznego:
Stereotypy dostarczają uzasadnień dla istniejącego status quo, dla racjonalizacji działania (np. prowadzonych wojen)
Jak się ma stereotyp do uprzedzeń (związek)
stereotyp - fałszywe stwierdzenie o czymś uznawane za prawdę np. cyganie to złodzieje, piłka nożna do sport tylko dla mężczyzn, niemcy to faszyści itp.
uprzedzenie - niechęć do kogoś, często spowodowana stereotypami, np. jak unikasz cyganów bo myślisz, że cię okradną, nie lubisz czarnych, bo są czarni itd. stereotypy rodzą uprzedzenia, które prowadzą do dyskryminacji i wrogości..
Jak można zmienić stereotypy, jak można na nie wpłynać?
Model kumulacyjny (buchalteryjny)
Zmiany jednorazowo niewielkie, lecz kumulują się w czasie,
np. poprzez stałe kontakty z osobami niepotwierdzającymi stereotyp w obcym kraju – częste podróże do Niemiec; coraz liczniejsze kontakty z bogatymi turystami z Rosji itp.
Model zmiany radykalnej (przekształceniowy)
Pod wpływem informacji lub doświadczenia o znacznej rozbieżności ze stereotypem dokonuje się gwałtowna zmiana stereotypu, np. gestapowiec ratuje życie Szpilmanowi.
Model podtypu
Wyodrębniony zostaje podtyp w obrębie danej kategorii, integrujący sprzeczne ze stereotypem informacje, lecz sama kategoria pozostaje nienaruszona,
np. podtyp businesswoman nie zmienia stereotypu, że ogólnie kobiety nie radzą sobie w biznesie („wyjątek potwierdza regułę”).
Model rozcieńczenia
Wprowadzenie błahych, niediagnostycznych informacji „rozcieńcza” stereotyp,
np. do negatywnego stereotypu Rosjanina dodaje się cechy mało istotne – sposób ubierania się, typowe hobby
Przedmiot psychologii zachowań konsumenckich
Psychologia zachowań konsumenckich To dziedzina zajmująca się badaniem, w jaki
sposób jednostki lub grupy podejmują decyzje dotyczące procesów zdobywania,używania i pozbywania się dóbr,usług, doświadczeń i idei.
To dziedzina interdyscyplinarna
Korzysta z dorobku następujących dziedzin:
ekonomii
socjologii
psychologii społecznej
antropologii kulturowej
marketingu
Błędy w myśleniu o zachowaniach konsumenckich, opisać je
Psychologia zachowań konsumenckich
Skutkiem przyjęcia któregoś z błędnych przekonań jest popełnienie błędu,który może spowodowac porażkę najbardziej przemyślanego nowego produktu.
Błędy w rozumieniu zachowań konsumentów dzielą się
na na 3 kategorie:
BŁĄD 1 Utożsamianie opisowej informacji z wiedzą.
„WIEDZIEĆ, ŻE” A ‘WIEDZIEĆ DLACZEGO”
Błędem jest postrzeganie myślenia i zachowania klientów jako zjawiska powszechnego, pozbawionego subtelności i głębi.
Błędem jest poznawać tylko powierzchownie myślenie konsumentów i ich dostrzegalne zachowania.
Błędem jest nie szukać odpowiedzi na pytanie ”DLACZEGO” .
BŁĄD 2 Mylenie danych konsumenckich z rozumieniem konsumenta.
Ilość zebranych danych o konsumencie nie gwarantuje ich jakości.
Błędem jest sądzić, że gromadzenie olbrzymich ilości danych konsumenckich oznacza pełniejsze zrozumienie klientów
Często gromadzi się takie dane o konsumencie, które łatwo zdobyć.
Bez pogłębionego zrozumienia konsumentów czyli bez znajomości ich ukrytych myśli i uczuć nie sposób trafnie interpretować reakcji klientów.
Prawdziwe zrozumienie konsumenta wymaga wysiłku w zbieraniu informacji.
BŁĄD 3 Koncentrowanie się na niewłaściwych elementach doświadczenia konsumenta.
Koncentrowanie się na elementach a nie na całościowym doświadczeniu klienta.
Błędne jest sądzenie, że najważniejszy jest wygląd oraz funkcjonalność produktu lub usługi.
Błędne jest myślenie, że dla konsumentów korzyści psychologiczne są ważniejsze niż korzyści emocjonalne.
Dla konsumentów korzyści emocjonalne należą często do ważnych wartości, które nadają znaczenie ich życiu.
Offline
Użytkownik
INFORMACJA DLA WSZYSTKICH, KTÓRZY NIE MAJĄ SWOICH KART lub WPISÓW OD DR LINDYBERG:
kto nie odebrał od dr karty lub nie ma jeszcze wpisu może to załatwić we wtorek (12.07) w naszej uczelni w godz. 8.00 - 14.00 (karty nie odebrane dr złoży w dziekanacie).
EWENTUALNIE jutro tj. (10.07) można dr zastać w GWSH przy ul. biskupiej w godz. 10.00 - 14.00. (o numer pokoju pytać w portierni)
kontakt z dr Lindyberg : iwona.szalom@wp.pl
pozdrawiam
Offline